متا تگ های ضروری کدامند, نحوه ساخت متا تگ,ساخت متا تگ ,متا تگ,اهمیت متا تگ در سئو چیست,متا تگ در سئو چیست

متا تگ چیست؟

  • دوشنبه 17 تیر 1398
  • 44 نفر

متا تگ ها علاوه بر اطلاعاتی که ارائه می دهند  برنحوه چگونگی نمایش در گوگل را هم تعیین می کنید

متا تگ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

متا تگ چیست و چه کاری انجام می دهد

متا تگ در کل در قسمت سورس سایت،در قسمت head  کدهای html  قرار میگرد پس کاربر فقط نتیجه آن را می تواند ببیند و متا تگ ها علاوه بر اطلاعاتی که ارائه می دهند  برنحوه چگونگی نمایش در گوگل را هم تعیین می کنید و می توانید بهینه سازی کنید.  متا تگ در زمینه اینکه چگونه یک صفحه را مرورگرها رندر کنند به کار می آید.موتور های جستجو متا تگ را معمولا به رنگ خاکستری نشان میدهند.

تمام موتور های جستو من جمله google & yahoo & bing & ask برای هدف رنکینگ و رتبه بندی طراحی سایت برای نمایش جستجو در نمایش نتیجه سایتشان استفاده می کنند. استفاده از متا تگ محدودیت ندارد.

اهمیت متا تگ در سایت

اهمیت متا تگ بر سئو

این درست است که متا تگ بر سئو تاثیر میگذارد، اما چندان بر رتبه سایت تاثیر سزاواری نمیگذارد ولی باید نکات لازم برای نوشتن توضیحات متا قوانین را راعایت کنید تا  باعث دریافت نمره منفی نشود. متا تگ توضیحات  بیشتر برای کاربران ارزش دارد تا گوگل، زیرا توسط آن میتوانند متوجه نحوه توضیحات و مفید بودن سایت را متوجه شوند پس اینجاست که با داشتن متا تگ جذاب مخاطب بر سایت شما کلیلک میکند و هر چقدر تعداد کلیک های شما بیشتر باشد رتبه سایت شما افزایش پیدا می کند .

برای هر صفحه یا پست خود یک متا Description اختصاصی بنویسید, داشتن متای توضیحات خاص برای هر صفحه باعث  کمک زیادی به گوگل و کاربران خواهد شد

در بخش سئو متا، تگ title اهمیت فروانی دارد .در ادامه به بحث tag title  می پردازیم.

نحوه نوشتن متا تگ

هنگامی که کاربر سرچ میکند و موتور جستجو سایت های مربوطه را در صفحه نتایج گوگل نشان می دهد سایت ها بعد از عنوان قسمت توضیحاتی دارند که کاربر با توجه به آن میتواند خلاصه خیلی کمی از موضوع سایت را ببیندند که این قسمت بسیار بر کلیک سایت تاثیر دارد که با تگ meta description  به عمل می انجامد

به طور مثال: 


<meta name=” description” content=” A car (or automobile) is a wheeled motor vehicle used for transportation. ... These include rear reversing cameras, air conditioning, navigation systems, and in-car entertainment.
 

نحوه نوشتن تگ

انواع متا تگ های ضروری و پر کاربرد

متا تگ description

همانطور که گفتیم description برای توضیح مختصری از متونی که درسایت قرار دارد، است  که هم برای کاربر و هم برای سئو حائز اهمیت است. همانطور که گفته شد تمام تگ های متا در head قرار می گیرند من جمله تگ  descrition . هنگام نوشتن متن این تگ دقت کنید که کتن مورد نظر مربوط به موضوع اصلی صفحه سایت باشد، همچنین میتوانید از کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید در متن استفاده کنید و نیاز نیست که دائما آن را تکرار کنید،  این موضوع برای گوگل قابل درک است و بر سئو سایت تاثیر می گذارد 

طبق دستور گوگل توضیحات description نباید از 135 تا 160 کاراکتر بیشتر باشد . در صورت اضافه بودن موتور جستجو متن اضاغه را از اخر crop  یا برش می دهد. 

انواع متا تگ

اما همان طور که می بینید  در این سایت بیش از 135 کاراکتر استفاده شده پس گوگل دیگر به تعداد کاراکتر ها دقت نمیکند و فقط  مفید بودن متا را ارزیابی می کند 

اگر کلمه کلیدی در متن توضیحات مختصر شما وجود داشته باشد گوگل ۀن را bold (زخیم) میکند
میتوانید برای جذب بیشتر کاربر با زبانی ساده توضیحات خود را بنویسید نیاز نیست که از کلمات سنگین و با معانی پیچیده استفاده کنید.
توضیحات متا به عنوان تبلیغات هم محسوب می شود که شما میتوانید تا جایی که جا دارد متن خود را جذاب کنید
متا تگ هر صفحه باید مختص آن صفحه باشد، پس متا تگ را کپی نکنید.
بعد از تگ title و http-equiv در html، متاتگ description از بالاترین اهمیت برای موتورهای جستجو برخوردار است

<html>
<head>
<meta name=”description” content=”توضیحاتی در مورد سایت” />
</head>
<body>
</body>
</html>

تگ heading

heading به معنی عنوان است، این تگ از اهمیت زیادی برخوردار است و همه سایت ها به آن احتیاج دارند، که هر سایتی به یک عنوان اصلی در صفحه خود نیاز دارد که درhtml  از دستور h1  برای تعیین عنوان اصلی استفاده می شود، هر صفحه فقط به یک عنوان اصلی نیاز دارد نه بیشتر . عنواین فرعی را میتوانید از h2 تا h6  مشخص کنید که بعد h1  دستور h2 اهمیت دارد تا h6  که تقریبا اهمیت چندانی ندارد.در نوشتن عنوان و  h1 دقت کنید که مشابه هم باشند و همچینین در استفاده از هدینگ باید دقت داشته باشید که h1 را اول از همه قرار دهید هدینگ های دیگر را پس از آن بکار ببرید.

تگ title

تگ title را با تگ heading اشتباه نگیرید. تگ heading برای عنوان داخل صفحه استفاده می شود اما تگ title  در نتایج موتور جستجو به رنگ آبی دیده می شود که لینک شده در سایت شما است

تگ تایتل

همچنین این متن را در نوار ابزرا هم نشان می دهد

تایتل در عنوان

هنگامی که می خواهید صفحه ای را به لیست favorite اضافه نمایید از محتویات عنصر title برای این منظور استفاده می شود.

نتایج موتور های جستجو بر اساس محتویات عنصر title گزارش می شود.اگرچه کد Title با Meta شروع نمی شود ولی مهم ترین بخش سئو در متا تگ ها محسوب می شود. این تگ که عنوان کلی صفحه را مشخص می کند و اطلاعات مهمی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد، بهتر است عنوان بیشتر ۷۰ کاراکتر نباشد، در تصویر زیر نمایش آن در گوگل مشخص شده است.

نمونه کد عنوان متا Title در Html به صورت زیر نوشته می شود.
[html]<title>عنوان مقاله</title>[/html]


متا تگ keyword

keywords یکی دیگر از متا تگ های صفحات html است و مربوط به موتورهای جستجو است؛ متا تگ keywordکه مشخص کننده کلمات کلیدی است نمایانگر کلمات شاخصی است که در یک صفحه استفاده شده و مرتبط با مطالب صفحه است، این تگ هنوز در برخی موتورهای قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد و موتور جستجو با بررسی آن محتوا را در اولویت قرار می دهد.
 این تگ، کلمات کلیدی مهم مورد نظر مدیر سایت را برای موتور جستجو مشخص می کند اما گوگل دیگر این تگ را در رتبه بندی سایت مورد استفاده قرار نمی دهد و ظاهرا قصد ندارد تغییری در این رویه بدهد و ظاهرا سایر موتورهای جستجو نیز همین روند را در پیش گرفته اند.
در تگ کلمات کلیدی برای جدا کردن حروف از , (ویرگول در صفحه کلید لاتین و نه ویرگول فارسی) استفاده می شود.
کوتاه بودن و کمتر بودن تعداد کلمات مهم است و زیاد بودن آن از دید گوگل خطای بزرگی است. متا تگ کیوورد همچنین فرایند ایندکس شدن بیشتر می کند


متا تگ author

وجود تگ author زیاد فرقی نمیکند چون وظیفه این تگ نوشتن نام نویسنده است، بیشتر برای سایت هایی است که چندین نویسنده دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که هکر ها میتوانند توسط این تگ به مدیریت محتوای شما دست یابند. با وجود اعتراض بسیاری از طراحان سایت برای حذف این تگ اما تا کنکون این اتفاق رخ نداده است، پیشنهاد میکنیم از این تگ استفاده نکنید. 

متا تگ robots

کاربرد زیادی دارد زیرا با این تگ شما می توانید عملیاتی مانند ایندکس یا نو ایندکس را بررسی کنید که  آیا میخواهید  این صفحه دارای لینک باشد و از آن ها استفاده کند و با لینک به صفحه دیگری متصل باشد؟. یا اینکه انتخاب کنید که میخواهید صفحه فالو یا نو فالو یعنی این صفحه فعالیت خود را شروع و در نتایج دیده شود؟.

متا تگ حاوی موارد زیر میباشد:

Index : ایندکس کردن و یا همان اضافه کردن لینک مطالب در نتایج جتسجو

Noindex : ایندکس نکردن مطالب در نتایج جتسجو

Follow : دنبال کردن مطالب سایت

nosnippet: مانع از نمایش اسنیپت در SERP می شود.

noodp: مانع از نمایش دیسکریپشن جایگزین از طریق ODP/DMOZ می شود.

noarchive: مانع از نمایش گزینه Cashed درکنار لینک صفحه در SERP می شود.

noimageindex: مانع از نمایش صفحه در صفحه نتایج جستجوی عکس گوگل می شود.

unavailable_after:[date]: مشخص می کند که از چه تاریخی به بعد آن صفحه کراول و ایندکس نشود.

none: مترادف با noindex, nofollow است.

all: مترادف با index, follow است.

 Nofollow : دنبال نکردن مطالب سایت

اگر هیچ یک را انتخاب نکنید به صورت پیش فرض لینک های صفحه را متصل و خود صفحه را نیز فعال می کند  و در نتایج نشان می دهد 

متا تگ alt

از آنجایی که موتور رهای جستجو متوجه موضوع عکس استفاده شده نمیشوند نیاز است یک نام که به محتوای عکس مربوط باشد بنویسید که این کار را با دستور alt انجام می دهند

متا تگ content-type

این تگ برای تعیین زبان برای مرورگر ها و جستجو گرها استفاده می شود و تعین می کند که سایت شما از چه یونیکدی (به زبان ساده یعنی روشی استاندارد که با اسفتاده از آن کاراکترهای هر زبانی ( به عنوان مثال زبان فارسی )، برای مرورگر قابل فهم می شوند. ) استفاده می کند. استفاده از این تگ ها برای سایت ها و بلاگ های فارسی که متن فارسی درون صفحه وجود داره بسیار مهم می باشد، زیرا هر زبانی قالب نمایشی خود را دارد مثلا زبان فارسی از راست نوشته می شود در صورتی کهخ زبان انگلیسی را  از چب شروع به نوشتن می کنیم. به همین علت از تگ content_type استفاده می شود که در صفحه سایت کلمات فارسی با قالب فارسی باشند تا کلمات درست در جای خودشان قرار بگیرند.

متا تگ copy right

همانطور که از اسم این تگ معلوم است برای مشخص کردن حق کپی راین استفاده می شود. این متاتگ معمولا برای سایت هایی با محتویات خاص مانند سایت های علمی-فرهنگی ارائه دهنده مقالات در سطح جهانی، مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع متاتگ تاریخ و نوع کپی رایت سایت به نمایش گذاشته می شود.


<meta name=”copyright” content=”©2014 PARSDATA” />


متا تگ google bot

تگ robots برای همه موتور های جستجو مورد استفاده قرار میگرد اما تگ google bot فقط برای گوگل مورد استفاده قرار میگرد اماگوگل  از دستو robot هم پیروی می کند.